Köpvillkor

K.A. Roos reserverar sig för eventuella tryckfel, slutförsäljning och/eller faktafel som kan finnas på vår hemsida, eller i annons. Är du under 18 år, så måste du ha målsmans tillstånd att beställa hos oss. Alla försök till bedrägerier polisanmäls. K.A. Roos förbehåller sig rätten att häva ett köp om bedrägeri misstänks.

Priser

Alla varor i vårt sortiment är angivna i SEK inklusive moms. Vi förbehåller oss rätten till prisförändringar, och reserverar oss för eventuella tryckfel och/ eller slutförsäljning. Vi förbehåller oss rätten att uppdatera priser kontinuerligt beroende på lagerstatus under kampanjperioder.

Vid lagd order erhåller beställaren en orderbekräftelse via e-post. Vid uppenbara felaktigheter, såsom förklaringsmisstag, priser eller produktinformation som angetts i orderbekräftelsen eller fakturan, äger K.A. Roos rättigheten att korrigera eventuella felaktigheter, varpå en ny orderbekräftelse skickas ut via e-post. Kunden äger rättigheten att avbeställa sin order utan omkostnader om korrigeringar ej accepteras.

Betalning

Vi använder oss av Klarna som betalningspartner. Bland betalningsalternativen finns möjligheten att välja mellan bl.a faktura, kortbetalning och delbetalning. Se mer om betalningsalternativ under rubriken “betalningsalternativ”.

Öppet köp

Vi tillämpar Öppet Köp i 14 dagar på samtliga produkter från ordinarie sortiment i enlighet med distansavtalslagen (2005-59).

Distansavtalslagen ger dig full rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar från det att du mottagit din order. Önskar du göra en retur, vänligen meddela oss detta till karoos@karoos.se. Vi återbetalar köpesumman inom 30 dagar, i de fall konsumenten på riktiga grunder häver köpet. Ångerrätten gäller endast om nedanstående krav uppfylls.

* Varan är oanvänd och felfri
* Faktura/Kvitto finns och kan uppvisas
* Originalförpackning eller motsvarande är fullgott emballage

Ångrar du ditt köp inom ångerrätten, så krediterar vi hela köpesumman. Som konsument står du dock för eventuella leverans och returkostnader. Observera att konsumenten även ansvarar för returtransporten. Den returnerade varan skall vara i fullgott skick och skall returneras med sitt originalemballage, eller likvärdig förpackning. Om du är osäker ber vi dig vänligen kontakta vår support före eventuella returer, så återkommer vi med instruktioner.

Reklamation

Vi följer rådande lagstiftning samt rekommendationer från konsumentköpverket, vilket innebär att du som konsument har ett års garanti och tre års reklamationsrätt. Reklamationsrätten gäller endast om nedanstående krav uppfylls:
* Meddela ditt ärende inom skälig tid till karoos@karoos.se
* Faktura/Kvittounderlag skall alltid uppvisas vid åberopande av garanti.
* Bifoga tydliga bilder på vad som är fel på produkten

Returer av varor

Om du önskar göra en retur, vänligen kontakta oss på karoos@karoos.se för vidare instruktioner. Ej godkända returer kan nekas om ovanstående returvillkor ej är uppfyllda. Läs våra fullständiga returvillkor ovan under ” öppet köp”.

Tvist

Vid en eventuell tvist följer K.A. Roos den Allmäna Reklamationsnämndens beslut.

Leveransinformation

Leveranstid

Normal leveranstid är 2-10 dagar för produkter som finns i lager. Finns inte produkten på lager , så underättar vi dig om ny leveranstid via e-post eller telefon. Vi reserverar oss för eventuella slutförsäljningar.

Om du beställt flera varor med olika leveranstider så skickas alla varor i en och samma sändning när samtliga varor ankommit till vårt lager. Om leveranstiden mot förmodan blir fördröjd så meddelar vi dig om detta snarast möjligt från det att förseningen kommit oss tillkänna. Vi förbehåller oss rätten att friskriva oss från alla ersättningskrav till kund gällande leveransförseningar.

Leverans till övriga länder

Kontakta karoos@karoos.se för leveranser utanför Sverige

Mottagande av ordrar

Vid mottagande av en vara så är det viktigt att kontrollera så att emballaget är intakt och att antalet kolli stämmer överens med fraktdokumenten. Syna av emballaget tillsammans med postombudet/speditör och notera eventuella skador. Om en vara skulle visa sig vara skadad i efterhand, så underlättar en notering reklamationshanteringen. Observera att du även kan riskera att bli utan ersättning om ingen notering har gjorts. Fraktskador skall anmälas till oss omgående för vidare dialog med vår speditör. Om din order inkluderar hemleverans till dörr, så är det viktigt att du är hemma vid mottagandet för att kunna utföra inspektionen ovan. Egna överenskommelser med speditör ( exempelvis att lämna varan utan inspektion/signering), görs på egen risk.

Så fungerar leveransen

Poståkeri: Används vid leverans av större och tyngre gods. Leverans sker till portdörr om du bori lägenhet och till tomtgräns om du bor i villa ( vid normal framkomlighet). Leverans sker helgfri vardag mellan kl. 8-17, där lokala avikelser kan förekomma. Inbärning ingår ej. Posten kontaktar alltid dig för att boka in en tid för utkörning. Observera att man som mottagare inte kan bestämma leveransintervall, då det styrs av Postnords fasta rutter på din specifika ort.

Postombud: Paket som understiger 10 kg levereras till närmaste utlämningsställe som standard. För att underlätta aviseringen, ber vi vänligen dig att ange ditt mobilnummer för SMS-Avisering. Observera att du måste hämta ditt paket inom 14 dagar från det att det anlänt. Hämtas inte paketet ut inom tidsspannet går leveransten i retur till oss, vilket innebär en avgift på 300,- kr.

Spåra paket: För samtliga försändelser ( undantag brevförsändelse ) blir du aviserad om leveransen, vilket möjligör spårning av försändelsen. Om du inte mottagit någon avisering inom en vecka efter att du fått din orderbekräftelse via e-post, ber vi dig vänligen kontakt oss för att undvika eventuell retur till avsändaren.

Ej uthämtad order

I de fall ett brev, paket eller lastpall returneras till oss av fraktbolaget på grund av att beställaren/mottagaren 1) inte löst ut paketet från utlämningsställe; 2) inte varit anträffbar på uppgivet telefonnummer för avisering; 3) vägrat ta emot leveransen; eller 4) uppgivit felaktiga namn-, adress eller kontaktuppgifter, kommer vi debitare beställaren en avgift. För brev eller paket uppgår avgiftet till 300,- kr inklusive moms och för lastpall/ större paket uppgår avgiften till 750 kr inklusive moms. Avgiften tas ut för att täcka kostnaderna, såsom returfrakt och returadministriation. Beloppet debitars antingen via faktura eller genom att avgiftsbeloppet dras från den ordersumma som återbetalas efter att returen ankommit till vårt lager.